نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مختلفی که بر روی ویندوز نصب می‌شوند بسته به کوچکی و بزرگی خود فضایی از هارددیسک را اشغال می‌کنند. در این ترفند قصد داریم به معرفی 3 راه مختلف برای پی بردن به فضای اشغال شده‌ی هارددیسک توسط نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی ویندوز بپردازیم.



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 1 مرداد 1392برچسب:گرفتن گزارش سلامت سیستم در ویندوز 7, | 1:2 بعد از ظهر | نویسنده : محمد رجبی

همان‌طور که می‌دانید نرم‌افزارهای مختلفی برای تست سلامت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سیستم وجود دارند. اما بسیاری از کاربران از این موضوع بی‌‌اطلاع‌اند که در ویندوز 7 ابزاری برای گرفتن گزارش از سلامت سیستم وجود دارد که به وسیله‌ی آن وضعیت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سیستم و ویندوز اسکن شده و نتیجه در قالب یک گزارش‌گیری کامل همراه با ذکر جزئیات و مشکلات موجود نمایش داده می‌شود. در این ترفند به نحوه‌ی انجام این کار خواهیم پرداخت.



ادامه مطلب

همان‌طور که می‌دانید در ویندوز 7 با راست کلیک بر شورتکات‌های صفحه‌ی دسکتاپ و همچنین فایل‌های اجرایی می‌توان با انتخاب گزینه‌ی Pin to Start Menu آن‌ها را به منوی Start ویندوز اضافه و یا به اصطلاح سنجاق کرد. اما در صورتی که بر روی سایر فایل‌ها و یا پوشه‌ها راست کلیک کنید خبری از این گزینه نیست. در این ترفند به نحوه‌ی سنجاق کردن کلیه فایل‌ها با هر فرمتی و همچنین کلیه پوشه‌ها به منوی Start ویندوز 7 خواهیم پرداخت. این کار از دو روش قابل انجام است.



ادامه مطلب

در صورتی که به هنگام نصب ویندوز 8 اقدام به انتخاب گزینه‌ی Upgrade جهت نصب ویندوز کرده باشید، ویندوز قبلی شما به ویندوز 8 ارتقا پیدا می‌کند. با این کار بخشی از فایل‌های زائد و اضافی ویندوز قبلی همچنان بر روی هارددیسک باقی می‌ماند و حجم قابل توجهی را نیز اشغال می‌کند. با استفاده از این ترفند می‌توانید این فایل‌ها را به وسیله‌ی خود ویندوز 8 حذف کنید.



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 1 مرداد 1392برچسب:افزودن Network Connections به منوی راست کلیک Computer, | 1:2 بعد از ظهر | نویسنده : محمد رجبی

در ویندوزهای ویستا، 7 و 8 بر خلاف ویندوز XP دسترسی به بخش Network Connections ویندوز مقداری سخت‌ شده است. برای این کار باید ابتدا به Control Panel مراجعه کنید و پس از ورود به قسمت Network and Internet به بخش Network and Sharing Center رفته و بر روی Change adapter settings کلیک کنید. اما در این ترفند قصد داریم به معرفی روشی کاربردی بپردازیم که با استفاده از رجیستری ویندوز می‌توانید Network Connections را به منوی راست کلیک Computer اضافه کنید تا تنها با یک راست کلیک بر روی Computer (در منوی Start یا صفحه‌ی دسکتاپ) و انتخاب Network Connections وارد آن شوید. این ترفند بر روی تمامی ویندوزها قابل انجام است.



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 1 مرداد 1392برچسب:اجرای ابزار Debug در ویندوزهای 64 بیتی, | 1:2 بعد از ظهر | نویسنده : محمد رجبی

در نسخه‌های 32 بیتی ویندوز اگر در محیط Command Prompt عبارت debug را تایپ کنید، ابزار تحت خط فرمان debug.exe اجرا شده و محیط اجرای فرمان‌های زبان ماشین و اسمبلی برای شما فراهم می‌شود. اما در ویندوزهای 64 بیتی این دستور قابل اجرا نبوده و در پوشه‌ی system32 نیز فایل debug.exe موجود نیست. حتی اگر این فایل را از یک ویندوز 32 بیتی کپی و در پوشه‌ی ویندوز جاری قرار دهید باز هم دستور debug کارایی نخواهد داشت. در این ترفند به نحوه‌ی اجرای ابزار Debug در ویندوزهای 64 بیتی خواهیم پرداخت.



ادامه مطلب

در ویندوز 8 می‌توانن قسمت‌های مختلفی از ویندوز را به شکل دلخواه خود تغییر داد. یکی از این قسمت‌ها صفحه‌ی انتخاب حساب‌های کاربری (Sign In Screen) است که در هنگام ورود به محیط ویندوز و پس از صفحه‌ی Lock نمایش داده می‌شود. در این ترفند به نحوه‌ی تغییر رنگ پیش‌زمینه‌ی صفحه‌ی انتخاب حساب‌های کاربری در ویندوز 8 خواهیم پرداخت. این کار از طریق ویرایش‌گر رجیستری ویندوز انجام می‌گیرد.



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 1 مرداد 1392برچسب:گزارش‌گیری ار وضعیت کارایی Power به وسیله‌ی CMD, | 1:2 بعد از ظهر | نویسنده : محمد رجبی

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید وضعیت استفاده از Power دستگاه‌تان در حال حاضر در محیط ویندوز چگونه است. آیا در وضعیت کارایی توان مصرفی کامپیوتر یا لپ‌تاپ، ایراد و اشکالی وجود دارد؟ یا همه چیز به درستی در ویندوز تنظیم شده است. این موضوع به ویژه در لپ‌تاپ‌ها که از باتری به عنوان منبع تغذیه استفاده می‌کنند مهم‌تر نیز هست. چرا که طول عمر باتری لپ‌تاپ به استفاده‌ و تنظیم صحیح تنظیمات Power ویندوز بستگی زیادی دارد. در این ترفند به نحوه‌ی گزارش‌گیری از وضعیت کارایی Power به وسیله‌ی Command Prompt خواهیم پرداخت.



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 1 مرداد 1392برچسب:فعال‌سازی پیمایش نرم در مرورگر گوگل کروم, | 1:2 بعد از ظهر | نویسنده : محمد رجبی

در مرورگرهای مدرن اینترنتی قابلیتی به نام Smooth Scrolling یا پیمایش نرم وجود دارد که بالا و پایین کردن صفحات وب توسط غلطک ماوس را به صورتی ظریف انجام می‌دهد. بدین صورت که دیگر عمل پیمایش صفحه به شکل تکه‌تکه انجام نمی‌شود و به نرمی این کار صورت می‌پذیرد. اگر در حال مطالعه یک متن باشید این موضوع را بهتر درک خواهید کرد. در مرورگر فایرفاکس این قابلیت به طور پیش‌فرض فعال است اما در مرورگر کروم این طور نیست. در این ترفند به نحوه‌ی فعال‌سازی پیمایش نرم در مرورگر گوگل کروم خواهیم پرداخت.



ادامه مطلب

یکی از مشکلات شایع کاربران کامپیوترهای رومیزی و یا لپ‌تاپ‌، عدم شناسایی سخت‌افزار بلوتوث توسط ویندوز است. این موضوع می‌تواند از در دسترس نبودن درایور سخت‌افزار و یا سازگار نبودن درایور با نسخه‌ی ویندوز رخ دهد. در این ترفند قصد داریم به معرفی یک راه حل جامع بپردازیم که به وسیله‌ی آن می‌توانید این مشکل را حل کنید.



ادامه مطلب

یکی از ویژگی‌های جدیدی که در مجموعه‌ی آفیس 2013 به چشم می‌خورد، قرارگیری یک تصویر پشت‌زمینه در بالای سمت راست محیط نرم‌افزارهای آفیس است. در گذشته در این ترفند به نحوه‌ی تغییر این تصویر پشت‌زمینه پرداخته بودیم. هم اکنون قصد داریم به نحوه‌ی غیرفعال کردن این تصویر از طریق رجیستری ویندوز بپردازیم.



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 1 مرداد 1392برچسب:مقایسه دو فایل به وسیله‌ی CMD, | 12:57 قبل از ظهر | نویسنده : محمد رجبی

گاهی نیاز است که دو فایل را مقایسه کرد و فهمید که آیا این دو فایل کاملاً مشابه و هم‌اندازه‌ی هم هستند یا با یکدیگر متفاوت‌اند. جالب است بدانید که این کار به آسانی توسط Command Prompt ویندوز امکان‌پذیر است. در این ترفند به نحوه‌ی انجام این کار می‌پردازیم.



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 1 مرداد 1392برچسب:مشاهده لیست کامل درایورهای نصب شده از طریق CMD, | 12:57 قبل از ظهر | نویسنده : محمد رجبی

در صورتی که قصد دارید لیست کامل و تفصیلی کلیه درایورهای نصب شده بر روی ویندوز را مشاهده کنید، Command Prompt ویندوز آماده است تا این کار را با دستوری ساده برای شما انجام دهد. در این ترفند به معرفی نحوه‌ی انجام این کار خواهیم پرداخت.



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 1 مرداد 1392برچسب:سهولت در ارسال ایمیل‌های تکراری در Gmail, | 12:52 قبل از ظهر | نویسنده : محمد رجبی

در صورتی که از طریق Gmail، ایمیل‌هایی با متون تکراری ارسال می‌کنید حتماً دوست دارید که این کار را سریع‌تر و راحت‌تر انجام دهید. به عنوان مثال اگر از طریق ایمیل خود به پشتیبانی یک محصول یا یک سرویس می‌پردازید، حتماً از جانب مشتریان سوالاتی از شما می‌شود که پاسخ یکسان دارد. در این گونه موارد می‌توانید از یک سرویس ویژه و کاربردی Gmail استفاده کنید. به طوری که متون دلخواه خود را را می‌توانید تنها با یک کلیک ماوس وارد ویرایش‌گر ایمیل کنید و دیگر نیازی به تایپ مجدد آن‌ها و یا حتی کپی کردن متون از ایمیل‌های قبلی ارسال شده نیز نخواهید داشت. در این ترفند به نحوه‌ی انجام این کار می‌پردازیم.



ادامه مطلب